اعتراض به اعطای لوگوی هوشمند توسط مرکز رسانه‌های دیجیتال

سرویس فناوری جوان ایرانی به نقل از ایتنا؛ بخش وب و اینترنت:

جوان ایرانی- دبیر انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی اعطای لوگوی جدید را تهدیدی برای کسب و کارهای اینترنتی ذکر کرد.

اعتراض به اعطای لوگوی هوشمند توسط مرکز رسانه های دیجیتال

دبیر انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی با ارسال نامه‌ای به رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت، نسبت به اعطای لوگوی هوشمند توسط مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌اعتراض کرد.

رضا الفت‌نسب در این نامه خطاب به محمد گرکانی‌نژاد رئیس مرکز تجارت الکترونیکی اعطای لوگوی جدید را تهدیدی برای کسب و کارهای اینترنتی ذکر کرده است. در این نامه آمده است:
«پیرو اخبار واصله مبنی بر جدی شدن موضوع اعطای لوگوی هوشمند به فروشگاه‌های اینترنتی توسط مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، مطالب ذیل حضورتان اعلام می‌گردد.

بیش از پنج سال از اعطای نماد اعتماد الکترونیکی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی می‌گذرد و در این مدت با تمام موفقیت و کاستی‌ها در زمینه فرهنگ‌سازی خرید اینترنتی در بین مردم، این لوگو تا حد زیادی بین فعالان کاربران فضای مجازی شناخته شده است و فروشندگان و خریداران اینترنتی با قوانین تجارت الکترونیکی آشنا شده‌اند.

بنا بر اعلام پلیس فتا میزان تخلف در فروشگاه‌های دارای نماد اعتماد از حد استاندارد نیز پایین‌تر است و این نشان از همکاری صادقانه کسب و کارهای اینترنتی با مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است که جنابعالی هم بارها به ایت موضوع تاکید کرده‌اید.

حال با توجه به زمان و هزینه فراوان فرهنگ‌سازی بابت شناساندن نماد اعتماد الکترونیکی به کاربران فضای مجازی که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، پلیس فتا و کسب و کارهای اینترنتی صورت پذیرفته، متاسفانه شنیده می‌شود سازمان‌های مختلف به فکر ساماندهی کسب و کارهای اینترنتی و دادن لوگوی هوشمند افتاده‌اند.

مگر بنا بر استناد قانونی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، به عنوان متولی کسب و کارهای اینترنتی نیست.

کسب و کارهای اینترنتی تا چه زمان باید جوابگوی ادبیات تهدیدآمیز سازمان‌های موازی باشند و هرلحظه تنشان بلرزد که نکند در این موازی‌کاری‌های سازمان‌های دولتی، کسب و کار آنها دچار مشکل شود.

مگر کارآفرینی و اشتغال شعار مهم دولت نیست. تصور می‌کنید با این وضعیت بتوان به کارآفرینی در فضای مجازی اندیشید.

در مسایل امنیتی نیز این موضوع مردم را هم دچار مشکل خواهد کرد. کاربرانی که تازه با نماد اعتماد الکترونیکی آشنا شده‌اند، حال باید به دنبال لوگوی وزارت ارشاد هم باشند.

انتظار می‌رود مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به عنوان تنها متولی ساماندهی کسب و کارهای اینترنتی نسبت به جلوگیری از اعطای لوگوی هوشمند توسط مرکز رسانه‌های دیجیتال به کسب و کارهای اینترنتی اقدامات لازم را انجام دهد.»

در آخرین روز کاری سال گذشته بود که موسسه رسانه‌های دیجیتال با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌از طرح لوگوی هوشمند پرده‌برداری کرد.

مرتضی موسویان رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال از اعطای لوگوی هوشمند به تمامی‌سایت‌های ایرانی در آن زمان خبر و توضیح داد: با ارائه چنین نشانی تمامی‌ سایت‌های ایرانی دارای هویت و رده‌بندی می‌شوند.

وی افزود: با توجه به مصوبه ۱۳۸۹ هیات وزیران، این مرکز موظف است نسبت به ساماندهی فرهنگی دیجیتال در زمینه نشر دیجیتال برخط و رسانه‌های همراه و هوشمند اقدام کند.

یک سایت‌ در ابتدا یک لوگوی بی‌رنگ دریافت می‌کند که پس از ارجاع به دستگاه ذی‌ربط و دریافت مجوزهای لازم، به او لوگوی رنگی و سیستم رتبه‌بندی یک تا پنج ستاره اختصاص می‌یابد تا بتوان فعالان عرصه فضای مجازی را تمییز داد.

موسویان درباره رنگ‌های اختصاص یافته به سایت‌های ایرانی گفت: با توجه به نشست مرکز توسعه رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌با نهادهای مختلف قرار است تا رنگ‌های مختلف به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی اختصاص یابد و این نهادها موظف خواهند بود با توجه به نظام تولید محتوا رنگ‌هایی را به عنوان شناسه معرفی کنند.

منبع : روزنامه فناوران

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه